Write For Us

Most Popular Articles

  • جشن فروردین و فروردگان

    فروردین از ریشه فرور و فرورد است که از یک واژۀ پارسی باستان به ما رسیده: در سنگ نبشتۀ بهستان (بیستون) داریوش بزرگ یکی از هماوردان خود را به نام فراورتی Faravarti یاد کرده.

     دومین پادشاه ماد نیز فرودتی نام داشته و پدر دیاکو سردودمان پادشاهان ماد هم که در 713ق.م به تخت شاهی جلوس کرد همین نام را داشته، فرودتی با واژۀ اوستائی فروشی Farvashi و پهلوی فروهر Farvahr برابر است. در اوستا فروشی یکی از نیروهای نهانی است که پس از درگذشت آدمی با روان و دین از تن جدا گشته به سوی جهان مینوی گراید. هیأت واژۀ (فروردین) از هیأت اوستائی در حالت اضافه در جمع مؤنث اتخاذ شده، چه در اوستا این ترکیب همیشه با واژۀ اشاون ashâvan آمده به معنی فرودهای پاکان، فروهرهای نیرومند پارسیان ـ بنابراین در کلمۀ فارسی (فروردین) مضاف‌الیه آنکه (پاکان) باشد افتاده است.

    اما فروردگان مرکب است از همان فرورد و گان پسوند نسبت و اتصاف. این لغت به جشن ویژۀ ارواح در گذشتگان اطلاق می‌شده و آن هنگام نزول فروهران است از آسمان برای دیدن بازماندگان. نظیر آن در دیگر ادیان کهن و نو نیز دیده می‌شود و آن را (عید اموات) گویند. در نزد هندوان ستایش نیاکان (پیتارا Pitara) شباهتی به این جشن ایرانی دارد ـ رومیان نیز ارواح مردگان را به نام Manes خدایانی به تصور درآورده فدیه نثار آنان می‌کردند و معتقد بودند پس از آنکه تن به خاک سپرده شد، روان به مقامی ارجمند خواهد رسید، از این‌رو در گورستان‌ها، در ماه فوریه جشنی برای مردگان برپا می‌کردند و فدیه می‌دادند. بعضی مدت جشن فروردگان را پنج روز و برخی ده روز دانسته‌اند. این عید که اکنون پارسیان هند آن را «مقتات» می‌نامند در ایران به نام فروردگان و فروردیگان و معرب آنها فروردجان و فروردیجان از لغات پهلوی فردگان و پردگان و پردجان و به اصطلاح ادبی فروردکان نامیده شده و ریشۀ آنها از لغت اوستائی فرورتی و فروشی است که در بالا گذشت.

    بنابر مشهور، این عید ده روز بوده که در اصل عبارت بوده است از پنج روز آخر ماه دوازدهم با پنج روز الحاقی اندر گاه و در اواخر عهد ساسانیان و همچنین نزد اغلب زرتشتیان قرون نخستین اسلام پنج روز آخر ماه آبان با پنج روز اندرگاه که پس از آخر آبان می‌آمده است. از خود اوستا مستفاد می‌شود که این عید از زمان قدیم ده روز بوده است چه در «یشت 13 بند 49» مدت نزول ارواح را ده روز می‌شمارد ولی معذلک ممکن و بلکه محتمل است هنگامی که خمسۀ مسترقه در جلو دی ماه بوده پنج روز پایان اسفندارمذ، یعنی از 26 تا 30 آن ماه عید بازگشت ارواح به منازل خودشان بوده است و چون خمسه را بعدها به آخر اسفندارمذ نقل کردند بعضی چون فروردگان را در واقع آخرین پنج روز قبل از فروردین می‌دانستند همان خمسه را فروردگان شمردند و برخی دیگر بنابر همان سنت جاری قدیم پنج روز آخر اسفندارمز را فروردگان گرفتند و عاقبت چنان‌که بیرونی نوشته: «از آنجا که این ایام در آئین مذهبی اهمیت بسیار داشته و از زرتشتیان نمی‌بایست فوت شود عمل به احتیاط کردند و هر دو پنج روز یعنی همۀ ده روز را جشن گرفتند.»

    فروردگان که در پایان سال گرفته می‌شد ظاهراً در واقع روزهای عزا و ماتم بوده نه جشن و شادی، چنان‌که بیرونی راجع به همین روزهای آخر سال نزد سغدیان گوید: «در آخر ماه دوازدهم (خشوم) اهل سغد برای اموات قدیم خود گریه و نوحه‌سرائی کنند چهره‌های خود را بخراشند و برای مردگان خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها گذارند و ظاهراً به همین جهت جشن نوروز که پس از آن می‌آید روز شادی بزرگ بوده (علاوه بر آنکه جشن آغاز سال محسوب می‌شده).»

    کلمۀ جشن هم که در این اصطلاح به کار رفته با (یشتن) پهلوی و (یزشن) پازند و (یسنا) و (یشت) اوستائی از یک ریشه و به معنی نیایش و ستایش و مجازاً برپا داشتن آئین و رسوم و تشریفات (اعم از سوگ و سور) است.

    در داستانهای ملی فردوسی که بدون شک مواد شاهنامۀ خود را مع‌الواسطه از خداینامک و دیگر کتب و رسایل پهلوی اتخاذ کرده، و بکار می برد.

     

    Read more
  • روز جهانی نوروز

    مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای روز ۲۱ مارس برابر با ۱ فروردین را در چارچوب مادهٔ ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد، طی این اقدام که برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد.

    قطعنامه نوروز به ابتکار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و با همکاری جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان آماده و به مجمع عمومی سازمان ملل ارایه شد،  ضمن اینکه ۳ کشور هند، آلبانی و مقدونیه نیز در روز رای‌گیری به کشورهای تهیه‌کننده این قطعنامه پیوستند. 

    در اطلاعیه دفتر روابط عمومی مجمع عمومی سازمان ملل آمده‌است که امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای آسیای میانه و قفقاز، در منطقه بالکان، حوزه دریای سیاه و خاورمیانه آغاز فصل بهار را با سنت باستانی عید نوروز که تاکیدی است بر زندگی در هماهنگی و تعادل با طبیعت، جشن می‌گیرند. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد، توصیف شده‌است. 

    پیشتر و در تاریخ ۸ مهر همین سال عید نوروز به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشری، در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، به ثبت رسیده بود.

     

    بندهای این قطعنامه 

    این قطعنامه در ۱۷ بند مقدماتی و ۵ بند اجرایی تنظیم شده‌است، که بندهای اجرایی آن به این شرح می‌باشد:

    شناسایی ۱ فروردین برابر با ۲۱ مارس به عنوان روز بین‌المللی نوروز
    استقبال از تلاش کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند در جهت حفظ و توسعه فرهنگ و سنت‌های نوروزی
    تشویق دیگر کشورها به آگاه‌سازی در مورد نوروز و سازماندهی مراسمی در بزرگداشت نوروز به طریق مقتضی
    درخواست از کشورهایی که نوروز را گرامی می‌دارند برای پژوهش پیرامون تاریخ و سنت‌های نوروزی با هدف انتشار آگاهی در مورد میراث نوروز در میان جامعه بین‌المللی
    دعوت از کشورهای علاقمند، نظام ملل متحد، کارگزاری‌های تخصصی ملل متحد به‌ویژه یونسکو، صندوق‌ها و برنامه‌های ملل متحد، سازمانهای بین‌المللی و منطقه‌ای و سازمان‌های غیردولتی برای شرکت در مراسم نوروزی  

     

     

    Read more
  • Bugatti Veyron Supersport

    Manufacturer:Bugatti Automobiles SAS

    Price:$2.6 Million

    Introduced as a revamped edition of the Bugatti supercar, Bugatti Veyron, with additional engine and aesthetic modifications, the Bugatti Veyron Supersport is set to become the most expensive car of 2012. This magnificent expensive car carries significant performance upgrades over the stock Veyron, wherein the increased engine power has resulted in an increased 1,200 hp. This queen of supercars for sale is powered by an 8.0 liter, quad-turbocharged V8 engine that along with a dual clutch 7-speed DSG sequential transmission propels the Supersport from 0-100 km/h in just 2.4 seconds. At the end of the development process, the final top speed of Bugatti Veyron Supersport was announced at 415 km/h (258 mph). Though the actual maximum speed figure stands at 432 km/h (267 mph), yet the speed has been electronically limited to 258 mph in order to protect the tires. The Bugatti Veyron Supersport with its improved features comes with a mind-blowing price tag of $2.6 million.

     

    Read more
  • جامعه شناسی مهاجرت ایرانیان به بلژیک

     کتاب بررسی جامعه شناختی مهاجرت

     ایرانیان به کشور بلژیک، مهاجرت ناخواسته» نوشته نادر وهابی توسط انتشارات فروغ در کلن آلمان به چاپ رسید. کتاب با یک مقدمه، سه فصل و یک فرهنگ نامه مهاجرت در 198 صفحه در بهمن ماه 1390 (دسامبر 2011) انتشار یافته است. چکیده ای به سه زبان فرانسوی، انگلیسی و 

    فارسی به پایان کتاب افزوده شده است.

    اصل کتاب در ماه مه 2011 به زبان فرانسه توسط انتشارات ارمتان در پاریس با عنوان زیر به چاپ رسیده بود که توسط نریمان آشنا به فارسی ترجمه شده است:

    در دوره های مختلف تاریخی، مهاجرت ایرانیان به کشورهای اروپایی انگیزه های متفاوت داشته است اما به وضوح می توان دلایل تجاری و آموزشی را نخستین تکانه های مهاجرت ایرانیان به این کشورها برشمرد. مهاجرت ایرانیان به اروپا پدیده ای مدرن و امروزی محسوب می شود که عمدتا در سده بیستم گسترش یافته است هر چند که خاستگاه اصلی آن به آغاز برقراری مناسبات دیپلماتیک میان ایران و کشورهای اروپایی در سده های گذشته و مشخصا با بلژیک در سده نوزدهم باز می گردد. این کشور کوچک اروپای غربی مقصد اصلی مهاجرت ایرانیان نبوده است اما در دو برهه مهم تاریخی به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت ایرانیان تبدیل می شود. وقوع انقلاب اسلامی در ایران در سال 1357 (1979 میلادی) و وقوع جنگ عراق با ایران در سال 1359 (1981 میلادی) از جمله عوامل بنیادی تسریع مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور بودند. این دو عامل، انگیزه های مهاجرت ایرانیان را که 


    در این میان، آنچه که جایگاه بلژیک را به عنوان یک کشور مقصد مهاجرت ایرانیان برجسته می سازد نقش ناخواسته آن در مهاجرت ایرانیان بوده است. یک دگرگونی مهم تاریخی- حذف روادید ورود ایرانیان به بوسنی به عنوان یک کشور نوبنیاد اروپایی که از خاکستر ستیزه های خونین قومی سربرآورده بود- درهای مهاجرت را به روی آن دسته از ایرانیانی گشود که به دلایل مختلفی چون احساس عدم امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یا مذهبی در پی ترک دیار و خروج از کشور بودند. برای بسیاری از این ایرانیان، بلژیک مقصد اصلی آنها نبود بلکه عوامل دیگری چون همسایگی آن با کشوری چون انگلستان از جمله دلایل مهاجرت ایرانیان به این کشور بوده است. از اینجاست که مهفوم بنیادی کتاب نادر وهابی یعنی « مهاجرت ناخواسته» شکل می گیرد و او بر بستر این مفهوم است که می کوشد روند مهاجرت ایرانیان را در چارچوب جامعه شناسی مهاجرت مورد بررسی قرار دهد. پرداختن به این مفهوم تازه در مطالعه جامعه شناختی مهاجرت ایرانیان به بلژیک  که بین دسامبر 2008 تا ژوئیه 2010 با همکاری دانشگاه لی یژ صورت گرفته است، نویسنده را در بطن زندگی ایرانیان مهاجر قرار داده و موجب ارتباط نزدیک او با آن ها در انجام پژوهش میدانی اش شده است. پژوهش او پیش از هر چیز بر محور گفت و گوها با این مهاجران،38 نفر، و ثبت و بازنگاری سرگذشت ها و سیر مهاجرت ایشان استوار بوده است. برپایه چنین پژوهش های میدانی است که او توانسته زمینه های تاریخی مهاجرت ایرانیان به بلژیک، قوس مهاجرت ایرانیان، دلایل و انگیزه های مختلف آن، شیوه ها و روش های 
    انجام مهاجرت، چگونگی ورود به بلژیک و چند و چون استقرار ایرانیان در این کشور و وضعیت کنونی آنها و خصوصیات نسل جوان آن را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.پیش از انقلاب به حوزه های تجارت و آموزش محدود مانده بود گسترش بخشیدند و به آن رنگ و بوی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دادند.

    برخی از نقاط قوت این کتاب موضوع پژوهشی تازه آن، اتکای نویسنده به پژوهش میدانی، روزآمد بودن موضوعات بررسی شده، ومهم تر از همه بررسی های آماری دقیق و موشکاف آن برای دست یابی به آمار دقیق جمعیت مهاجران ایرانی بلژیک است که انجام آن خالی از دشواری های پژوهشی نبوده است. نگاه علمی و عاری از پیش داوری مولف نسبت به موضوعات پژوهش خود که طیف وسیعی از ایرانیان از اقشار مختلف اجتماعی و سیاسی را در بر می گیرد از جمله دلایل دیگری است که به این پژوهش اعتبار می بخشد. ارتباط عینی  و رو در روی نویسنده با موضوعات پژوهش خود که از جمله ویژگی های مصاحبه های علمی است و همچنین کسب اعتماد ایشان سبب شده است که کتاب از حالت خشک علمی یا پژوهش آماری صرف خارج شده و در لحظاتی بار عاطفی و انسانی مصاحبه ها خواننده را در لایه های فرامتنی پژوهش فرو برد. این مصاحبه ها که برخی از آنها با چهره های شناخته شده سیاسی و دست اندرکاران اداری نظام پیشین ایران صورت گرفته ارزش های تاریخی بالایی به کتاب می بخشد و زوایای ناگفته ای از تاریخ معاصر ایران را روشن می سازند.

    نریمان آشنا

    برای خرید کلیک کنید

     

    Read more
  • Ferrari 599XX Evolution

    Manufacturer:Ferrari S.p.A.

    Price:$2 Million (Estimate)

    From one of the foremost names in the field of luxury cars, Italy based Ferrari, comes the all-new 2012 Ferrari 599XX Evolution. Widely considered to be one of the most expensive cars of 2012, the 599XX Evolution, picks up where the renowned Ferrari 599 left off. This Ferrari supercar will be featuring significant performance as well as bodywork upgrades and will be strictly limited to race tracks, meaning, you won’t be able to the supercar to your next upscale party. The Ferrari 599XX Evolution will be powered by a 6.0 L Tipo F140C V12 engine, producing an enormous 750 hp at 7200 rpm. One of the most stunning supercars for sale, the 599XX Evolution with its six speed sequential transmission can reach a top speed of 196 mph and accelerate from 0 to 60 mph in a matter of just 2.9 seconds. However, the most stunning feature of this new luxury car will be the addition of an active rear wing for enhanced aerodynamics, while navigating corners. The 599XX Evolution will be available to current Ferrari clients, who’ll then have a chance to participate in the company’s research and development program for the 2012-2013 seasons. The 2012 Ferrari 599XX Evolution will make its debut at the prestigious 2012 Geneva Auto Show and will cost an estimated $2 million per vehicle.

     

    Read more
  • Abbas Kiarostami

    Abbas Kiarostami (Persian: عباس کیارستمی ‎ Abbās Kiyārostamī; born 22 June 1940) is an internationally acclaimed Iranian film director, screenwriter, photographer and film producerAn active filmmaker since 1970, Kiarostami has been involved in over forty films, including shorts and documentaries. Kiarostami attained critical acclaim for directing the Koker Trilogy (1987–94), Taste of Cherry (1997), and The Wind Will Carry Us (1999). In his recent films, Certified Copy (2010) and Like Someone in Love (2012), he filmed for the first time outside Iran, in France and Japan, respectively.

    Kiarostami has worked extensively as a screenwriter, film editor, art director and producer and has designed credit titles and publicity material. He is also a poet, photographer, painter, illustrator, and graphic designer. He is part of a generation of filmmakers in the Iranian New Wave, a Persian cinema movement that started in the late 1960s and includes pioneering directors such as Forough Farrokhzad, Sohrab Shahid Saless, Mohsen Makhmalbaf, Bahram Beizai, and Parviz Kimiavi. These filmmakers share many common techniques including the use of poetic dialogue and allegorical storytelling dealing with political and philosophical issues.

    Kiarostami has a reputation for using child protagonists, for documentary-style narrative films, for stories that take place in rural villages, and for conversations that unfold inside cars, using stationary mounted cameras. He is also known for his use of contemporary Iranian poetry in the dialogue, titles, and themes of his films.

     

    Read more
  • Hassan Sattar

    Hassan Sattar (known as Sattar, Persian: ستار ‎) is an Iranian Pop-tenor, Oratorio singer with specialization in both Persian Pop and Classical music. He had gained fame before the Iranian Revolution and became Pahlavi Royal Family court singer up until the political upheavals of the late 1970s. He left Iran in 1978 and has taken residence in the United States since then.

     Biography

    Sattar was one of the six siblings born into an Abadani mother and Azeri father. His fame began at the age of 22 with the release of the theme song Khaneh Bedush for Morad Barghi, a popular television show in Iran. The show made him an instant star. His next hit came with the TV series "Ghesseye Eshq"" made by Mansour Poormand. His signature song is Hamsafar. With over 40 years of fame, Sattar has over 70 hits which include internationally known song of Gol-e Sangam.

     

    Sattar in the 70s

    Sattar has recorded over 350 songs and is among very few Persian singers who in addition to diverse sound of Pop, he performs both Persian Traditional and Classical music professionaly. Sattar has also recorded a number of cover songs in the English language such as 'Feelings', 'A time for us', 'Speak softly, Love' and 'I Believe' to name a few.

     

    Read more
  • Celine Dion

    Biography

    From humble beginnings in a rural French Canadian home town, Celine Dion has risen to international superstardom like a shooting star. Celine has been called the premier contemporary pop vocalist of the Nineties. She has earned music industry accolades from around the world: Grammy Awards in the US, Juno and Felix Awards in Canada, and a World Music Award recognizing her status as the best-selling female artist of all time. The entire world has seen Celine Dion literally transform herself from a gifted pre-adolescent into an international superstar.

    Born in Charlemagne (a small town 30 miles east of Montreal, Quebec, Canada), Celine is the youngest of 14 children of a highly musical family. Her parents, both musicians, operated a small club, and on weekends, the entire family performed and entertained the local population. From the tender age of 5, Celine sang with her siblings and quickly acquired the ability to perform live. At the age of twelve, together with her mother and one of her brothers, Celine composed a French song which would forever alter the course of her life. The demo tape containing the song was brought to the attention of René Angélil, a well respected personal manager. In January 1981, René was so taken by the voice of the young Celine, that he became determined to make her an internationally known talent - he even mortgaged his house to finance the recording of Celine's debut album! Celine began to receive recognition for her talent in 1982, winning the Gold Medal at the Yamaha World Song Festival in Tokyo, along with the coveted Musician's Award for Top Performer. In 1983, she became the first Canadian ever to receive a Gold Record in France. The streak of recognition had only just begun.

    Read more
  • Farhad Mehrad

    Farhad Mehrad (Persian: فرهاد مهراد), (January 20, 1944 – August 31, 2002) widely known in Iran as Farhad was an award winning Persian rock singer, songwriter, guitarist, pianist and icon. He rose to prominence among Iranian rock and folk musicians before the Iranian Revolution, but after the revolution he was banned from singing for several years. His first concert after the Iranian Revolution was held in 1993. To this day he is considered one of the most influential, revolutionary, gifted and respected Iranian artists of all time.

    Early life

    Farhad was born in Tehran. His father was Reza Mehrad, an Iranian diplomat who worked in the Arabic countries for the Iranian Ministry of Foreign Affairs. Being the youngest child, he always behaved differently from his family members and everyone assumed he was trying to act like an adult.

    When Farhad was three years of age, his love for music was noticed when he stayed outside his brother's room, listening to his violin lessons. His family bought Farhad a cello and he started taking lessons. After 3 lessons, his cello broke and as Farhad describes "the instrument broke into pieces so did my soul". That was the end of the cello for Farhad and his love and passion for music ended up to be only listening to his brother playing the violin.

    When he went to school he found a passion for literature. He decided to study literature in high school but with the absence of his father, his uncle forced him to study science despite his weak results on all other subjects other than literature and English language. His interest being ignored; he quit high school in grade 11 because he had no love for what he was studying.

    Read more
  • Nigora Nigara-نگاره خالوا

    شهر خالی جاده خالی کوچه خالی خانه خالی 

    جام خالی سفره خالی ساغر و پیمانه خالی 

    کوچ کردن دسته دسته آشنایانم ولی باز  

    باغ خالی باغچه خالی شاخه خالی لانه خالی 

    شهر ماتم جاده ماتم کوچه ماتم خانه ماتم  

    گریه ها شد جای شادی ، شادی هر خانه ماتم 

    جمعه ماتم شنبه ماتم هفت روز هفته ماتم  

    Read more

Latest Articles

Most Popular

  • Sridevi
    Sridevi
    Sridevi Kapoor(born 13 August 1963, knownmononymouslyasSridevi),is anIndianfilm actresswhowas born to Ayyapan and Rajeswari....
  • Googoosh
    Googoosh
    Faegheh Atashin(Persian:Fāeqe Ātaŝin‎,Azerbaijani:Faeqeh Atashin, born on 5 May 1950 inTehran), alsoknown by her stage...
  • The Rise of Automated Trading Systems in Oil Markets
    The Rise of Automated Trading Systems in Oil Markets
    Automated trading systems (ATS) have revolutionized the way oil is traded, offering speed, efficiency, and reduced human error....
  • Amanda Seyfried
    Amanda Seyfried
    Amanda Michelle Seyfried(/ˈsaɪfrɛd/born December 3, 1985) is an American actress and model. She began her career as a child...
  • Adele
    Adele
    Adele Laurie Blue AdkinsMBE(born 5 May 1988), better known simply asAdele, is an English singer, songwriter, musician,...